PROCEDURĂ OPERAȚIONALĂ

PROCEDURĂ OPERAȚIONALĂ ACREDITARE ERASMUS+ DOMENIUL EDUCAȚIE ȘCOLARĂ

Ediția I, Revizia 0, Data 2023-07-14

 

1.  Lista responsabililor cu elaborarea, verificarea şi aprobarea ediţiei sau, după caz, a reviziei în cadrul ediţiei procedurii

 

Nr. Ctr. Elemente privind responsabilii/ operaţiunea Numele şi prenumele Funcţia Data Semnătura
0 1 2 3 4 5
1. Elaborat BUNEANU ROXANA Profesor 2023-07-14
2. Verificat Mirza Mihaela Conducător compartiment 2023-07-14
3. Avizat Grosu Irina Coordonator CEAC 2023-07-14
4. Aprobat Mutuzac Anca Nicoleta Conducător entitate 2023-07-14

 2.  Situaţia ediţiilor şi a reviziilor în cadrul ediţiilor procedurii

 

Nr. Ctr. Ediţia sau, după caz, revizia în cadrul ediţiei Componentă revizuită Modalitatea reviziei Data la care se aplică prevederile sau revizia ediţiei
0 1 2 3 4
1. Ediția I 2023-07-14

 

3.  Lista cuprinzând persoanele la care se difuzează ediţia sau, după caz, revizia din cadrul ediţiei procedurii

 

Nr. Ctr. Scopul Difuzării Exemplar nr. Departament Funcţia Numele şi prenumele Data primirii Semnătura
0 1 2 3 4 5 6 7
1. Aplicare Toate compartimentele, conform organigramei în vigoare Conducători compartimente Mutuzac Anca Nicoleta 2023-07-14
2. Informare Conducere Conducător entitate Mutuzac Anca Nicoleta 2023-07-14
3. Evidență CEAC Coordonator CEAC Grosu Irina 2023-07-14

 

4.  Scopul procedurii

Prezenta procedură vizează modul în care se realizează acreditarea unei instituții în vederea derulării proiectelor de mobilitate din domeniul educație Școlară.

5.  Domeniul de aplicare

Personalul didactic și didactic auxiliar implicat în  managementul proiectelor Erasmus+ de la Școala Gimnazială Nr.1 Albești vor aplica prezenta procedură în vederea acreditării unității de învățământ.

6.  Documente de referinţă aplicabile activității procedurale

 Legea nr. 87 din 10 aprilie 2006 pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 75/2005 privind asigurarea calităţii educaţiei, cu modificările și completările ulterioare;

Legea nr. 198 din 4 iulie 2023 a învăţământului preuniversitar

Ordinul nr. 600 din 20 aprilie 2018 privind aprobarea Codului controlului intern managerial al entităţilor publice;

Ordinul nr. 4183 din 4 iulie 2022 pentru aprobarea Regulamentului-cadru de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar;

Ordinul nr. 5561 din 7 octombrie 2011 pentru aprobarea Metodologiei privind formarea continuă a personalului din învăţământul preuniversitar;

Ordonanţa de urgenţă nr. 75 din 12 iulie 2005 privind asigurarea calităţii educaţiei, cu modificările Çi completările ulterioare; Ordonanţa de urgenţă nr. 75 din 7 septembrie 2011 pentru modificarea şi completarea Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 75/2005 privind asigurarea calităţii educaţiei;

Hotărârea nr. 994 din 18 noiembrie 2020 privind aprobarea standardelor de autorizare de funcționare provizorie şi a standardelor de acreditare şi de evaluare externă;

Hotărârea nr. 631 din 11 mai 2022 pentru modificarea anexei la Hotărârea Guvernului nr.994/2020 privind aprobarea standardelor de autorizare de funcţionare provizorie şi a standardelor de acreditare şi de evaluare externă periodică în învăţământul preuniversitar;

Erasmus+ Ghidul programului disponibil la adresa https://www.erasmusplus.ro/library/Documente/GHIDURI%20generale/Ghid%202023/Erasmus%2BProgramme%20Guide2023_ro%20(1).pdf

Decizie nr. 1877 din 22 octombrie 2021 privind cadrul de măsuri de incluziune pentru programele Erasmus+ şi Corpul european de solidaritate 2021-2027.

7.  Definiţii şi abrevieri ale termenilor utilizaţi
7.1  Definiţii:

 

Nr. Ctr. Termenul Definiţia şi/sau, dacă este cazul, actul care defineşte termenul
 

1.

 

Entitate publică

Autoritate publică, instituţie publică, companie/societate naţională, regie autonomă, societate la care statul sau o unitate administrativ-teritorială este acţionar majoritar, cu personalitate juridică, care utilizează/administrează fonduri publice şi/sau patrimoniu public;
 

 

2.

Controlul calităţii educaţiei în unităţile de învăţământ preuniversitar  

Activităţi şi tehnici cu caracter operaţional, aplicate sistematic de o autoritate de inspecţie desemnată pentru a verifica respectarea standardelor prestabilite;

 

3.

Asigurarea calității educației Ansamblu de acţiuni de dezvoltare a capacităţii instituţionale de elaborare, planificare şi implementare de programe de studiu, prin care se formează încrederea beneficiarilor că organizaţia furnizoare de educaţie îndeplineşte standardele de calitate;
4. Departament Direcţie Generală, Direcţie, Serviciu, Birou, Compartiment;
 

5.

Conducătorul departamentului (compartimentului)  

Director general, director, şef serviciu, şef birou, şef compartiment;

6. Procedură Prezentare, în scris, a paşilor ce trebuie urmaţi, a metodelor de lucru stabilite şi a regulilor de aplicare necesare îndeplinirii atribuţiilor şi sarcinilor, având în vedere asumarea responsabilităţilor;
 

7.

Procedură operaţională (PO) (procedură de lucru)  

Procedură care descrie un proces sau o activitate care se desfăşoară la nivelul unuia sau mai multor compartimente dintr-o entitate, fără aplicabilitate la nivelul întregii entităţi publice;

 

8.

 

Ediţie procedură

Forma actuală a procedurii; ediţia unei proceduri se modifică atunci când deja au fost realizate 3 revizii ale respectivei proceduri sau atunci când modificările din structura procedurii depăşesc 50% din conţinutul reviziei anterioare;
9. Revizie procedură Acţiunea de modificare, respectiv adăugare sau eliminare a unor informaţii, date, componente ale unei ediţii a unei proceduri, modificări ce implică, de regulă, sub 50% din conţinutul procedurii;
10. Procedură documentată Modul specific de realizare a unei activităţi sau a unui proces, editat pe suport hârtie sau în format electronic; procedurile documentate pot fi proceduri de sistem şi proceduri operaţionale;
 

11.

Beneficiarii direcţi ai educaţiei şi formării profesionale  

Antepreşcolarii, preşcolarii, elevii şi studenţii, precum şi persoanele adulte cuprinse într-o formă de educaţie şi formare profesională;

 

 

12.

 

 

Învăţământ preuniversitar

Educaţia timpurie (0 – 6 ani), formată din antepreşcolar (0 – 3 ani) şi preşcolar (3 – 6 ani), ambele cuprinzând grupa mică, grupa mijlocie şi grupa mare; învăţământul primar, care cuprinde clasa pregătitoare şi clasele I – IV, învăţământul secundar, care cuprinde învăţământul secundar inferior sau gimnazial (clasele V – VIII) Çi învăţământul secundar superior, care poate fi liceal (clasele de liceu IX – XII/XIII) cu următoarele filiere: teoretică, vocaţională şi tehnologică, învăţământul profesional, cu durată de minimum 3 ani Çi învăţământul terţiar nonuniversitar, care cuprinde învăţământul postliceal;
13. Învățarea Munca intelectuală Çi fizică desfăÇurată în mod sistematic de către peÇcolari/elevi, în vederea însuÇirii conținutului ideatic Çi formării abilităților necesare dezvoltării continue a personalității;
14. Erasmus+ Programul Uniunii Europene în domeniile educație, formare profesională, tineret Çi sport pentru perioada 2021- 2027;
15. Acreditare Instrument creat pentru a sprijini instituțiile cu experiență care derulează proiecte de mobilitate Erasmus+;
16. Consorțiu de mobilitate Grup de organizații din aceeași țară care pune în aplicare activități de mobilitate ca parte a unui plan comun Erasmus+.

 

7.2  Abrevieri

 

Nr. Ctr. Abrevierea Termenul abreviat
1. EP Entitate Publică

 

 

Nr. Ctr. Abrevierea Termenul abreviat
2. PO Procedură operațională
3. CEAC Comisia pentru evaluare și asigurare a calității
4. ME Ministerul Educației
5. ANPCDEFP Agenția Națională pentru Programe Comunitare în Domeniul Educației Çi Formării Profesionale

 

8.  Descrierea procedurii

Acreditarea Erasmus este un instrument destinat organizațiilor din domeniul educației și formării profesionale, care doresc să inițieze activități de schimb și cooperare la nivel transfrontalier. Acordarea acreditării Erasmus confirmă faptul că solicitantul a elaborat un plan de punere în aplicare a unor activități de mobilitate de înaltă calitate, ca parte a unui efort mai amplu de a-și dezvolta organizația. Acest plan, denumit „planul Erasmus”, reprezintă o parte esențială a cererii de acreditare Erasmus.

Obținerea acreditării reprezintă o simplificare semnificativă a accesului la finanțare Erasmus+ pentru organizația respectivă: odată acreditată, organizația nu mai trebuie să depună în fiecare an un proiect de sine stătător/ standard prin care să obțină fonduri pentru câteva mobilități, ci va depune la Agenția Națională doar o cerere simplă de finanțare, în care menționează pentru câte mobilități dorește fonduri anul următor.

În funcție de strategia instituției, acreditarea este acordată pe întreaga durată a Programului Erasmus+, până în 2027, și reflectă obiective instituționale pe termen lung, pentru a căror îndeplinire mobilitățile pentru tineri, elevi, formabili, profesori, formatori și alte categorii de personal al organizațiilor reprezintă un instrument relevant.

Organizația solicitantă își stabilește obiectivele pe termen lung Çi planifică activitățile care urmează să fie sprijinite cu fonduri Erasmus+, beneficiile preconizate, precum Çi abordarea lor cu privire la gestionarea proiectelor. Organizația candidează pentru a primi acreditarea. Acordarea acreditării Erasmus confirmă că solicitantul dispune de proceduri Çi măsuri adecvate Çi eficiente pentru a pune în aplicare activități de înaltă calitate ce vizează mobilitatea în scopul învățării.

Solicitantul poate depune o cerere de acreditare Erasmus individuală pentru organizația sa sau de acreditare Erasmus pentru coordonatorii consorțiului de mobilitate. Experiența anterioară în cadrul programului nu este necesară pentru depunerea cererii. Organizațiilor care dețin deja o acreditare Erasmus li se poate acorda o etichetă de excelență pentru a li se recunoaște activitatea anterioară și devotamentul față de calitate.

Termenul limită pentru depunerea unei candidaturi de acreditare este 19 octombrie, ora 13:00, ora României. Candidatura se depune la la ANPCDEFP.

Acreditarea Erasmus se acordă pentru minimum 2 ani și maximum 5 ani, până în anul 2027 sub rezerva monitorizării regulate și a respectării continue a cerințelor acreditării și a recomandărilor Agenției Naționale.

Organizația acreditată are posibilitatea de a solicita finanțare (cerere de grant) pentru activități de mobilitate de manieră simplificată. Cererile se bazează pe planul de Erasmus, detaliat la momentul obținerii acreditării, prin urmare, nu sunt necesare o listă detaliată și o descriere a activităților planificate.

Solicitanții de acreditare Erasmus trebuie să se angajeze să respecte standardele de calitate Erasmus prezentate pe site-ul Europa https://erasmus-plus.ec.europa.eu/ro/node/369 (formularul este aexat prezentei proceduri). Standardele de calitate Erasmus pot fi actualizate în perioada de valabilitate a acreditării. În acest caz, se va solicita acordul organizațiilor acreditate înainte ca acestea să poată depune o cerere pentru următorul grant.

Pentru domeniul Educaţia Şcolară în cadrul programului Erasmus+, în România sunt considerate eligibile toate instituţiile de învăţământ preuniversitar, inclusiv cele pentru activităţi extraşcolare şi centrele de excelenţă, definite de Legea Educaţiei Naţionale nr. 1/2011 şi de reglementările M.E. În ceea ce priveşte instituţiile care pot candida pentru acreditare ca lider unui consorţiu de şcoli, acestea pot fi: Inspectorate şcolare, CJRAE, CCD, Consilii judeţene, Consilii locale sau primării. Cererea se depune la Agenția Națională pentru Programe Comunitare   în   Domeniul   Educației   și   Formării   Profesionale   pe   baza   apelului   national   lansat   la adresa https://www.erasmusplus.ro/documente-candidatura .

O organizație poate depune o singură cerere pentru domeniul Educație Școlară. Organizațiile care solicită acreditarea în mai multe domenii trebuie să depună câte o cerere separată pentru fiecare domeniu. Organizațiile care dețin deja o acreditare Erasmus nu pot solicita o nouă acreditare în același domeniu.

Un consorțiu de mobilitate este un grup de organizații din aceeași țară care pune în aplicare activități de mobilitate ca parte a unui plan comun Erasmus. Fiecare consorțiu de mobilitate este coordonat de o singură organizație coordonatoare: un coordonator al consorțiului de mobilitate care trebuie să dețină o acreditare Erasmus.

Coordonatorul consorțiului de mobilitate poate organiza singur activități (la fel ca orice organizație cu acreditare individuală) Çi, în plus, are posibilitatea de a oferi oportunități de mobilitate altor organizații membre ale consorțiului său. Nu este necesară acreditarea Erasmus pentru membrii consorțiului.

Solicitanții care vizează o acreditare de coordonator de consorțiu de mobilitate vor trebui să descrie, în cererea depusă, scopul și componența planificată a consorțiului. Toate organizațiile membre ale consorțiului planificat trebuie să fie din același stat membru al UE sau din aceeași țară terță asociată la program ca și coordonatorul consorțiului de mobilitate. În această etapă, nu este însă necesară o listă exactă a membrilor consorțiului.

9.  Responsabilităţi

 

CEAC

 

coordonează aplicarea procedurilor şi activităţilor de evaluare şi asigurare a calităţii, aprobate de conducerea unității de învățământ, conform domeniilor şi criteriilor prevăzute de legislația în domeniu;

formulează propuneri de îmbunătăţire a calităţii educaţiei.

Comisia de management a proiectelor Erasmus+ din unitate

completează formularul de candidatură în vederea obținerii acreditării.

Consiliul de administrație

 stabilește componența și atribuțiile membrilor Comisiei de management a proiectelor Erasmus+.

10.   Formulare
10.1  Formular evidență modificări

 

Nr. Ctr. Ediția Data ediției Revizia Data reviziei Nr. Pag. Descriere modificare Semnătura conducătorului departamentului
0 1 2 3 4 5 6 7
1.

 

10.2  Formular analiză procedură

 

Nr. Ctr.  

Compartiment

Nume și prenume conducător compartiment Nume și prenume conducător compartiment Înlocuitor de drept sau delegat Aviz favorabil Aviz nefavorabil
Semnătura Data Observații Semnătura Data
1.

 

10.3  Formular distribuire procedură

 

Nr. Ctr. Compartiment Nume și prenume Data primirii Semnătura Data retragerii Data intrării în vigoare a procedurii Semnătura
0 1 2 3 4 5 6 7
1.

 

 

11.   Anexe

 

  F-01-PO-C.95 Standarde de calitate Erasmus+ (170,3 KiB, 67 hits)